EDUCAȚIA TERAPEUTICĂ A PACIENȚILOR ÎN HIPERTENSIUNEA ARTERIALĂ LA NIVEL DE ASISTENȚĂ MEDICALĂ PRIMARĂ
Alexandra ȚOPA
Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”
https://doi.org/10.52556/2587-3873.2021.4(91).52-58
Rezumat. „Hipertensiunea arterială este o problemă de sănătate publică majoră, indicatorii de morbiditate și mortalitate fiind alarmanți. Educația terapeutică în hipertensiunea arterială crește nivelul de conștientizare, controlul tensiunii arteriale și previne apariția complicațiilor. Scopul studiului este de a evalua procesul de organizare a educației terapeutice a pacienților cu hipertensiune arterială la nivel de asistență medicală primară în Republica Moldova. Designul studiului: descriptiv, transversal, prin aplicarea chestionarului elaborat în interesul studiului. Metodele studiului: statistică, de sinteză, comparativă, grafică. În studiu au participat 371 de respondenți, dintre care 65% medici de familie, 35% asistenți medicali. Majoritatea personalului medical (98,1%) consideră importantă educația terapeutică, 87,3% au recunoscut definiția educației terapeutice și beneficiile acesteia: controlul tensiunii arteriale (90,6%); scăderea mortalității cauzate de complicații (81,7%); creșterea complianței la tratament (72,5%); conștientizarea bolii (65,5%). Personalul medical chestionat a demonstrat o implicare neproporțională în cele 4 etape ale procesului de organizare: 42,3% se implică la etapa de planificare, 93,0% – de realizare, 29,1% – de evaluare și 54,2% – de organizare. Procesul de organizare a educației terapeutice este incomplet, din cauza lipsei sau insuficienței planificării și evaluării educației terapeutice a pacienților cu hipertensiune arterială. Cuvinte-cheie: educația terapeutică, hipertensiunea arterială, asistența medicală primară.